“Ik wil graag casemanager verzuim worden!”

Angelique Lommen 19-9-2019 12:37
Categorieën: Columns


Mijn hele loopbaan heb ik iets met ziekte en arbeidsongeschiktheid gehad. Ik was eerder in mijn loopbaan letselschadebehandelaar, AOV-claimbeoordelaar, casemanager, accountmanager bij een arbodienst.

Sinds juli 2019 ben ik consultant re-integratie en verzuim bij Matchpartner. Ik spreek een heleboel enthousiaste personen die casemanager zijn of juist willen worden. Ik heb me verbaasd over het grote aantal kandidaten die graag casemanager wil worden omdat ze zelf eens arbeidsongeschikt zijn geweest en toen een hele goede of juist een waardeloze casemanager hadden..

De motivatie is iedere keer dezelfde: “ik wil zo graag mensen helpen, ze coachen.” “Ik kan goed luisteren en ik ben ervaringsdeskundige.” Er bestaat het idee dat de casemanager het opneemt voor de kwetsbare werknemer, hem of haar weer op de rit krijgt.

Natuurlijk is het de taak van een casemanager om een zieke medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Maar dat vraagt andere kwaliteiten dan zalvende helpende handen, begripvol luisteren, spiegelen en coachen.

De casemanager, anders dan de arboverpleegkundige, voert geen spreekuur. Dat doet de bedrijfsarts. Die stelt vast of er sprake is van ziekte en... of die ziekte leidt tot arbeidsongeschiktheid. En in welke mate.

Miscommunicatie, foutieve aannames of invullingen, letterlijke of figuurlijke taalbarrières tussen werkgever en werknemer zijn vaak de oorzaak waarom verzuim onnodig lang duurt. Hierdoor krijg je het "kont tegen de krib" gedrag. Van één kant of van beide.

Een kinderachtig machtsspel waar niemand beter van wordt. Het gaat dan al lang niet meer over ziekte, het gaat over gedrag. En vaak over oud zeer. Geroddel op de werkvloer. Niet (meer) in het team passen. Niet (meer) op je plek zitten. Levensfaseproblematiek.

De leidinggevende die het gesprek niet aan durft te gaan en de werknemer die zijn zekerheid van zijn vaste baan niet durft op te geven. Gevangenen van de situatie, gevangenen van elkaar.

Werkgever: “Hoezo niet kunnen werken? Op Facebook zag ik dat hij afgelopen weekend nog in de kroeg was! Dat is toch niet normaal!”

Werknemer: “Hoezo halve dagen re-integreren? Ik heb een workload van een fulltimer. Dat is toch niet normaal!”

Het is duidelijk: wil je verzuim terugdringen dan moet je eerst het probleem helder formuleren voor alle betrokken partijen. Je moet grenzen stellen, doortastend optreden en regie voeren. Dat is heel iets anders dan simpelweg “helpen”.

En het gaat verder.

Regisseren betekent ook: intern alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Je bent als casemanager niet alleen sparring partner voor werkgever en werknemer. Ook in het multidisciplinaire team waarin je werkt en in de samenwerking met providers moet je je mannetje kunnen staan.

Nou, casemanager verzuim....... ga er maar aan staan!

Angelique Lommen
Op persoonlijke titel geschreven

Reacties (1)

Susanne 25-9-2019 9:36
Heel herkenbaar bijna 5 jaar totaal gewerkt ik verschillende vormen van casemanagement. op een na waren het allemaal functies waar het de bedoeling was om de schade te beperken van de opdrachtgever.

Reageer